بعد از دستیابی دوبال به منزلگاه اول و تولید آن حجم از تصاویر به همراه پژوهش بصری، در منزلگاه دوم؛ تولید در سه حوزهی رسانهایِ “تصویر، محتوا و فن آوری”، رحل اقامت افکند. در این گام بر تولید محتوا و غنا بخشیدن به محتوا و همچنین دستیبای و باز آفرینی یک منظومه فکری و یک گفتمان منسجم تاکید جدی شد.
تولید تصاویر دیجیتال
در زمینهی تولید تصویر، فعالیت بالِ هنری این سازمان در حوزه انیمیشن، موشنگرافی، سینمای دیجیتال، VFX، کتابهای کمیک استریپ و تصویرسازی است. ساخت کاراکترهای آشنا و بومی و تولید قابها و قالبهای به یادماندنیِ تصویری از برنامههای درازمدت این نهاد است.
تولید محتوا
در تولید محتوا، این سازمان با یاری شیوههای دراماتورژیک، توجه ویژهای بر روی متون غنیِ قدیمی یا مقدس نموده است. این داستانها یا متون کهن، گنجینهای از معارف و حکمتهای اسلامی و ایرانی است. دوبال تلاش دارد تا این گوهرهای نهفته را بازخوانی و با شکلی نوین برای تولید قصهها و قصهگوییها بهرهبرداری نماید.
همکاریها و شبکهی ارتباطی
تاسیس مرکز دراماتورژی ایرانی دوبال (مِداد) با هدف اجرای تحقیقات دراماتورژیک و روایی از فعالیتهای شاخص سازمان دوبال به حساب میآید. یکی از برنامههای اصلی مرکز مداد بازخوانی دراماتورژیک قصههای قرآن است. پروژههایی مانند تحقیق و پژوهش داستان عزیر نبی (علیه السلام) و یونس نبی (علیه السلام) از جمله این برنامهها است.
همینطور پروژه تحقیق و پژوهش سریال سعدی و خواجه نصیرالدین طوسی که دوبال در آن همکاری و مشارکت نموده است.
فنآوری اطلاعات
در حوزه فنآوری اطلاعات، سازمان دوبال این جرأت را به خود داده تا به حوزهی پرچالش رسانههای فرهنگی ایرانی اسلامی؛ آرشیو دیجیتال، بانک اطلاعاتی مبتنی بر مدیریت دانش و سیستمهای یکپارچه تولید، وارد شود. دو حوزهای که پیشرفت در آن چنان کند است که باید آنرا به راه رفتن مورچه تشبیه کرد. اما در این دو حوزه بعد از تلاشی تقریبا 15 ساله، پیشرفتهای قابل توجهی داشته است.
آرشیو کنش
آفرینش “سه بال”؛ هستهی بانک اطلاعاتی نوین، بر مبنای “آرشیوِ کنش” اولین گام حیاتی بود. و در ادامه، خلق این زنجیرهی ارزش منجر به پیشرفتهای بیشتری گردید. تکمیل اکوسیستم سهبال، تولید نرم افزار رسانهای “مداد” و پیوند آن با روایتگری دیجیتال از گامهای مهم این زنجیره بود که دستیابی به آن، سازمان دوبال و بال مهندسی را سرشار از انرژی و انگیزه برای برداشتن گامهای بعدی نمود.