جلوههای ویژه سینمایی یا VFX
در ابتدا چیزی که پیش از همه برای موسسان دوبال جلب توجه مینمود حوزه VFX، یا جلوههای ویژه سینمایی بود. ابزارهایی که با آن میتوان تصاویر را بصورت مجازی تولید کرد. براین اساس اولین گام موثر برای سازمان دوبال، تولید تصاویر دیجیتالی تعریف شد. ابزاری که با آن میتوان تصویر را واقعیتر از واقعیتِ آن به نمایش در آورد.
خانواده نزدیک VFX
ازآنجا که در تولید جلوههای ویژه سینمایی به ساخت و تولید تصاویری اشاره داریم که مانند زندگی واقعی بنظر میآیند اما نمیتوان آنها را در واقعیت دید این حوزه نزدیکی بسیار زیادی با انیمیشن و موشنگرافیک دارد. در انیمیشن هم یکی از بحثهای قدیمی این است که چه ایدهای برای انیمیشن مناسب است؟!
پاسخی بحث برانگیز برای این سوال وجود دارد و آن اینکه : « آنچه نمیتوان بصورت رئال ساخت را میشود انیمیشن کرد یا با جلوههای ویژه سینمایی تولید نمود. » مثلا جزیره دایناسورها واقعا وجود ندارد اما در دنیای جلوههای ویژه حقیقت دارد. اسبی که حرف میزند، خرسی که کت و شلوار بپوشد، اینها هیچکدام در واقعیت وجود ندارند. پس ایدههای مناسب و هیجانانگیزی برای جلوههای ویژه و انیمیشن هستند.
هماهنگی هنر و مهندسی
تاسیس دوبال گامی بود برای هماهنگی و همنواختیِ هنر و مهندسی. دوبال یک سازمان رسانهای است که با هدف ارائهی خدماتی میانرشتهای در حوزههای مهندسی و هنر تأسیس شده است. این سازمان با گذشت دو دهه از فعالیت خود، پروژهها و سفارشهای مختلفی از جمله جلوههای دیجیتال، ساخت انیمیشن، تولید نرمافزار، طراحی و اجرای بانکهای اطلاعاتی و آرشیوهای دیجیتال، طراحی گرافیک، مشاورهی رسانهای، تبلیغات و برندسازی و اتاقهای ایده، برای نهادهای دولتی و خصوصی انجام داده است.
گام اول
در گام اول که از سال 87 تا 97 خورشیدی به طول انجامید، دوبال تولید تصاویر دیجیتالی را هدف اولیهی خود قرار داد. این منزلگاه اول بود. منزلگاهی که در آن سازمان دوبال میتوانست تولید هر تصویر مجازی را بر عهده بگیرد. در این گام دهساله حدود 100 هزار قاب تصویر تولید شد تا دوبال بتواند مدعی شود که بر تولید تصاویر دیجیتالی مسلط است و در آن به سواد بصری و سبکی نوین برای تولید دست یافته است. لازم به ذکر است که این برنامهها یکسره به شکل اقدامپژوهانه صورت گرفته است.